2011-06-11 ? 10:03:10

Inte dag 2 längre men vi gör den endå

Dag 2 - Presentera min hund



Diablo är min andra egna hund, det var en svår tid när jag skulle bestämma vilken valp som skulle bli min.
Det var många hundar som var i rampljuset kan man säga, men Diablo verkade bäst. Vi hittade honom på blocket en dag, när
jag bestämde mig för att skaffa hund igen. Det stod inte så mycket om honom, men när jag äntligen fick träffa honom var det
kärlek vid första ögonkastet. Nu kom den jobbiga väntan som kändes som en evighet, jag skulle ju komma på ett namn också.
Efter att ha kollat runt på olika renrasiga Australian Shepherds hittade jag en som såg ut som honom och var en framgångsrik Aussie
som hette Diablo. Det var namnet. Det var många namn som var före, Legolas, Aragon, Link och många mer till och med Bamse. Men
Diablo var det rätta namnet för min lilla pälsboll.  Namnet passar honom för bra, han är verkligen en Diablo (=djävul).

En valp i huset, det hade vi aldrig haft. För den förra hunden var en unghund. Valpåldern gick si sådär han var inte världens lyhörda och lydiga lilla valp
men det ska dom inte vara heller. De viktigaste kommandon som jag verkligen ville banka in i honom var såklart sitt, ligg, inkallning och fot.
Sitt och ligg var verkligen inget problem, det gick jätte fort. Inkallning och fot går trögare vi har fortfarande ingen perfekt inkallning eller fot.

Diablo är verkligen ingen förstahandshund, han måste få ut sin energi. Jag brukar säga att han har världens bästa temprament och egenskaper.
Han älskar alla och är verkligen inte blyg utan tvärtom han är för vänlig och det har han alltid varit. Han vaktar inte några saker, det är bara att ta det man vill ha. Han är uppvuxen med allt, människor i olika åldrar,
hundar, hästar och katter. Men han är svår, han vill mer än gärna fram och hälsa på alla och ibland går det inte. Han är inte mogen ännu, han är ju bara tre år.

Även om Diablo är blandras så ville några ha valpar efter honom, för han är så snygg och har perfekt kroppsbyggnad och temperament.
Men inga valpar blev det eftersom jag inte ville förstöra Samosie "släktet". En ville ha en röd Samosie men det går inte (det skulle inte skada), även om Diablo
är rödbärare. Diablo blev kastrerad Maj 2011.

Jag ställde ut Diablo första gången 2009 med kritiken:
Härlig hund med utmärkt uttryck. Härlig nacke och stark rygg. Bra kors. Utmärkt förbröst.
Utmärkta ben, tassar och vinklar. Ljuvlig päls och färg. Rör sig med mycket vägvinnande rörelser. Fint visad.

Andra utställningens kritik:
Vacker hund av Shepherd typ. Utmärkt päls. Rör sig bra. Harmoniskt byggd.

Vi fastnade för en hundsport som passade oss båda perfekt, agility. Det är verkligen en sport med fart och fläkt. Hösten 2010 debuterade Diablo i både
hopp -och agilityklass.

Snart är han 3 år (26/7) och vi vet inte vad som händer näst om vi lägger av med agilityn för han är så slö i värme, men vi försöker och försöker. Värmen är det värsta han vet.



Meriter

- Best In Group (BIG) Orust, 2009

- 2:a Best In Show Orust, 2009

- 2:a Best In Group Orust, 2010

- 2:a Best In Show Orust, 2010

- Agilityklass I, 0 pinnar

- Hoppklass I, 0 pinnar
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: